Dôsledkom tohto kroku môže byť v budúcnosti to, že si uvedené subjekty nastavia v revíroch vlastné podmienky, t.j. ceny povoleniek, úplný zákaz rybolovu a pod. Čítajte o tom viac...
info
Kategória: Infoservis
Vyšiel v čísle: NOVEMBER 2017
Počet strán v magazíne: 3
Od strany: 54
Článok si môžeš prečítať zadarmo.
Začiatkom októbra zarezonoval na rôznych webových stránkach problém, ktorý sa zásadne týka rybárstva na Slovensku a môže mať za následok trvalé problémy spojené s výkonom rybárskeho práva. Problém sa týka nového návrhu rybárskeho zákona, ktorý bol počas uplynulých mesiacov pripravovaný, mnoho návrhov bolo predostretých aj našim magazínom. Rozčarovanie nastalo, keď po „internom“ pripomienkovaní MŽP uzrel svetlo sveta nový návrh zákona, ktorý bol koncepčne iný, ako pôvodný, navrhovaný. Hlavný problém nového návrhu zákona sa zakladá na umožnení pridelenia výkonu rybárskeho práva aj SVP, š.p. (Slovenský vodohospodársky podnik) a ŠOP (Štátna ochrana prírody). Dôsledkom tohto kroku môže byť v budúcnosti to, že si uvedené subjekty nastavia v revíroch vlastné podmienky, t.j. ceny povoleniek, úplný zákaz rybolovu a pod. Nedovoľme túto „privatizáciu“ vôd a žiadajme kvalitatívne lepšiu právnu normu, ako je predkladaný návrh zákona. Nižšie nájdete vestník, ktorý bol e‑mailom rozoslaný všetkým ZO, ako aj Rade Žilina a ktorý pojednáva o súčasnej problematike znenia možného nového zákona, konkrétne § 4, ako aj otvorený list prezidentovi SR, ktorý napísal tajomník SRZ.
Vážení členovia Rady SRZ, Kontrolnej komisie SRZ a štatutárni zástupcovia ZO SRZ, dovoľujeme si vás informovať o aktuálnej problematike vo veci návrhu zákona o rybárstve a o krokoch, ktoré sme k dnešnému dňu podnikli. V posledných niekoľkých mesiacoch sme intenzívne pracovali na novom návrhu zákona o rybárstve. Prvý návrh bol vypracovaný Legislatívnou komisiu SRZ v súčinnosti s Ing. Dobiašom, vedúcim oddelenia štátnej správy rybárstva na MŽP SR, ktorý bol do tejto komisie prizvaný, nakoľko bolo potrebné riešiť dlhodobé problémy, ktoré trápia rybárov a jednotlivé ustanovenia zákona, ktorých znenie bolo rozporuplné a zmätočné. MŽP SR ako hlavný iniciátor nového návrhu zákona o rybárstve vytvorilo expertnú skupinu, do ktorej bol nominovaný ako zástupca SRZ tajomník SRZ, Ing. Javor a viceprezident Ing. Mišech. Expertná skupina vypracovala návrh zákona, do ktorého boli zakomponované niektoré pripomienky SRZ. Tento návrh bol zaslaný všetkým členom Rady SRZ v rámci zasadnutia konaného dňa 10. júna 2017. Následne prebehlo interné pripomienkové konanie, o ktorom sme neboli vôbec informovaní, a aj napriek tomu, že bolo prisľúbené ešte stretnutie expertnej skupiny, toto stretnutie sa neuskutočnilo.
Dňa 28. septembra 2017 sme dostali návrh zákona o rybárstve, ktorý bol predložený do predbežného pripomienkového konania prostredníctvom Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory, v rámci ktorého bolo možné pripomienkovať len Doložku vplyvov a analýzu dopadov na rozpočet v termíne do 08. októbra 2017. Znenie predloženého návrhu zákona o rybárstve bolo koncepčne úplne iné ako toho, na ktorom sme pracovali, najmä čo sa týkalo znenia ustanovenia § 4, ktorý by mal umožňovať pridelenie výkonu rybárskeho práva SVP, š.p. na významných vodných tokoch a drobných vodných tokoch a ŠOP SR v záujme zabezpečenia starostlivosti o chránené územie. Dňa 29. septembra 2017 bolo zvolané mimoriadne zasadnutie Prezídia Rady SRZ na deň 04. októbra 2017 s tým, že sa pripravili pripomienky k doložke vybraných vplyvov, ktoré boli následne doplnené o ďalšie návrhy, ktoré vyplynuli z tohto zasadnutia. Po prerokovaní problematiky, ktorá vznikla s predloženým návrhom zákona o rybárstve boli prijaté 4 bezodkladné uznesenia, 26-29/2017.
Na základe prijatých uznesení boli uskutočnené nasledovné kroky:
1. Dňa 5. 10. 2017 bola telefonicky oslovená kancelária ministra ŽP SR o stanovenie termínu stretnutia zástupcov SRZ - Prezídia Rady SRZ a Rady SRZ s pánom ministrom s jediným bodom rokovania „návrh zákona o rybárstve“ – termín rokovania bude oznámený kanceláriou ministerstva.
2. Spracovanie pripomienok k doložke vybraných vplyvov k návrhu zákona o rybárstve, ktorý bol dňa 06. októbra 2017 zaslaný Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory.
3. Vypracovanie otvoreného listu prezidentovi SR, predsedovi vlády a predsedovi NR SR, ktorý im bude zaslaný dňa 09. októbra 2017.
4. Vypracovanie mimoriadneho vestníka SRZ, ktorý bude v najbližších dňoch uverejnený aj na webovej stránke www.srzrada.sk.
Na základe vyššie uvedených skutočností si Vás dovoľujeme požiadať, aby ste o aktuálnej situácii k návrhu zákona o rybárstve informovali čo najširšiu verejnosť, aby sme tak spoločne a jednotne mohli uskutočniť ďalšie spoločné kroky pre zastavenie návrhu zákona o rybárstve v znení, ktorý v žiadnom prípade nepredstavuje kvalitatívne lepšiu právnu normu, zodpovedajúcu súčasným spoločenským pomerom, záujmom SR a spoločenských záujmov na ochranu vôd a rýb ako prirodzeného bohatstva štátu.
O ďalšom vývoji predmetnej problematiky Vás budeme priebežne informovať.
Otvorený list prezidentovi SR (celé znenie)
Vážený pán prezident Slovenskej republiky, obraciame sa na Vás ako na najvyššieho ústavného činiteľa Slovenskej republiky v súvislosti s problémom týkajúcim sa pripravovaného nového návrhu zákona o rybárstve predloženého do predbežného pripomienkového konania, ktorý sa koncepčne vymyká hlavnej podstate rybárstva, ktorého obsahom je súhrn činností zameraných na zachovanie, zveľaďovanie, ochranu genofondu najmä pôvodných druhov rýb a optimálne využívanie produkcie ichtyofauny ako prírodného bohatstva Slovenskej republiky, a podstate rekreačného a športového rybolovu.
V zmysle § 4 zákona o rybárstve v platnom znení rybárske právo patrí štátu, ktorého výkon prideľuje Ministerstvo životného prostredia SR na vodných tokoch a ostatných vodných plochách Slovenskému rybárskemu zväzu, ktorý tento výkon zabezpečuje vo verejnom záujme, a možno povedať, že na základe preneseného výkonu verejnej správy, už desiatky rokov.
V predkladanom novom návrhu zákona o rybárstve umožňuje § 4 pridelenie výkonu rybárskeho práva Slovenskému vodohospodárskemu podniku, š.p. ako správcovi vodných nádrží a vodných tokov a Štátnej ochrane prírody SR, čo spôsobí úplne roztrieštenie hlavnej podstaty rybárstva.
Možnosť takéhoto pridelenie bude mať negatívny dopad na rybárstvo a možnosť vykonávať rekreačný alebo športový rybolov občanmi SR alebo iných krajín. Zachovanie rekreačného alebo športového rybolovu na základe predloženého návrhu je tak neisté. Potláča históriu rybárstva, a okrem iného napáda jednotu a súdržnosť Slovenského rybárskeho zväzu.
Predkladaný návrh zákona o rybárstve vôbec neberie do úvahy, že športový alebo rekreačný rybolov je dôležitou a nevyhnutnou súčasťou celého odvetia rybárstva, nakoľko lov rýb na udicu predstavuje predovšetkým optimálnu formu voľnočasovej aktivity, má významný ekologický aspekt a prínos z hľadiska podpory cestovného ruchu.
V rámci doložky vybraných vplyvov k návrhu zákona o rybárstve sa v bode 2 „Definícia problému“ uvádza, že zákon, resp. niektoré jeho ustanovenia sú rôznorodo interpretované a chápané, čím spôsobujú problémy a úskalia spojené s výkonom rybárskeho práva, a preto je nevyhnutné zmeniť doteraz platný právny predpis, a v bode 3 „Ciele a výsledný stav“ sa uvádza, že predkladaný návrh predstavuje kvalitatívne lepšiu právnu normu, zodpovedajúcu súčasným spoločenským pomerom, záujmom Slovenskej republiky a spoločenských záujmov na ochranu vôd a rýb ako prirodzeného bohatstva štátu.
Návrh v predloženom znení však v žiadnom prípade nepredstavuje kvalitatívne lepšiu právnu normu, zodpovedajúcu súčasným spoločenským pomerom, záujmom SR a spoločenských záujmov na ochranu vôd a rýb ako prirodzeného bohatstva štátu, ale práve naopak, dôjde k postupnému zániku všeľudového rybárstva a výkon rybárskeho práva sa stane len formalitou.
Slovenský rybársky zväz ako najväčšia záujmová organizácia na Slovensku združuje viac ako 119 500 členov, z toho je vyše 97 600 dospelých, takmer 5 700 členov tvorí mládež od 15-18 rokov a vyše 16 200 detí do 15 rokov.
Slovenský rybársky zväz vznikol v roku 1926, keď sa päť rybárskych spolkov na Slovensku spojilo z dôvodu, že len väčšia organizácia môže zabezpečiť viac kvalitnejšieho zarybňovania, lepšie zachovanie, zveľaďovanie a ochranu genofondu najmä pôvodných druhov rýb a priviesť k rybolovu väčšie množstvo ľudí.
K základným princípom Slovenského rybárskeho zväzu patrí spolupráca, vzájomná pomoc, tolerancia a porozumenie.
Hlavným poslaním Slovenského rybárskeho zväzu okrem starostlivosti o revíry vo forme chovu, lovu rýb a ich ochrany je aj starostlivosť o ekológiu vôd a životného prostredia.
Veľkú pozornosť venuje mládeži a deťom, ktoré majú aktívny záujem o rybársky šport, prostredníctvom rybárskych krúžkov, detských táborov, rybárskych súťaží a pod., organizuje rôzne školenia, aktívy, rybárske preteky a súťaže aj na úrovni dospelých, rôzne rybárske výstavy a iné akcie, a to všetko na celoslovenskej úrovni.
Slovenský rybársky zväz je zároveň členom medzinárodnej rybárskej federácie C.I.P. S., ktorá združuje členské štáty v oblasti športového rybárstva, podieľa sa na rozvoji vedy a výskumu v tejto oblasti, ale hlavne podporuje rozvoj rybárskych súťaží. Mnohí členovia Slovenského rybárskeho zväzu reprezentujú Slovensko na medzinárodnej úrovni ako účastníci ME a MS v love rýb udicou na plávanú, prívlač, mucha, feeder a rybolovnú techniku. Za posledné 3 roky sme úspešné zorganizovali na Slovensku štyri majstrovstvá sveta, kde sme sa ako reprezentácia Slovenska stali majstrami sveta v roku 2015 a v roku 2016 v družstvách resp. v jednotlivcoch.
Ochranu a čistotu prírody v rámci starostlivosti o životné prostredie zabezpečuje prostredníctvom svojich členov formou brigádnickej činnosti, ktorá každoročne predstavuje odpracovanie desaťtisíce hodín.
Slovenský rybársky zväz je tvorený 122 základnými organizáciami v rámci celého Slovenska, prostredníctvom ktorých hospodári v pridelených rybárskych revíroch, zabezpečuje zarybňovanie, ochranu rýb a iných vodných organizmov, zabezpečuje ochranu rybárskeho práva prostredníctvom verejných činiteľov – ustanovených členov rybárskej stráže v počte 2 300 osôb finančne zabezpečovaných z prostriedkov zväzu, sleduje čistotu vôd, zabezpečuje vydávanie povolení na rybolov a mnoho ďalších činností, a zároveň je významným producentom vlastných násad kaprovitých a lososovitých druhov rýb.
Slovenský rybársky zväz tak plní nezastupiteľnú úlohu v spoločnosti na Slovensku.
Záverom si dovoľujeme konštatovať, že predkladaným návrhom zákona o rybárstve dôjde k rozsiahlemu zásahu do výkonu rybárskeho práva, čo bude mať za následok nasledovné skutočnosti:
- dôjde k postupnému zániku všeľudového rybárstva a výkon rybárskeho práva sa stane len formalitou
- pridelením výkonu rybárskeho práva viacerým subjektom, ktorých nosnou činnosťou a prioritnou úlohou nie je výchova detí a mládeže, brigádnická činnosť, rozvoj rekreačného a športového rybolovu a pod., dôjde k roztriešteniu a postupnému zániku uvedených činností, čím sa úplne zanedbá výchova a vzdelávanie detí a mládeže, nielen v oblasti rybárstva, ale aj v spoločenskej a ľudskej oblasti, pričom samotný Slovenský vodohospodársky podnik, š.p. a Štátna ochrana prírody SR majú inú pôsobnosť a kompetencie, ktoré sú vymedzené napr. vo vodnom zákone, zákone o ochrane prírody a krajiny a pod., pričom ich existencia je len od roku 1997 a 2000
- pridelenie výkonu rybárskeho práva pod záštitu štátnych inštitúcií bude mať negatívny dopad na ich doterajšie fungovanie, čím sa zníži aj kvalita a kvantita ich činností, ktoré vyplývajú z ich zakladacích listín, v ktorých okrem iného výkon rybárskeho práva nie je zahrnutý
- zásadný vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, keďže pridelenie výkonu rybárskeho práva Slovenskému vodohospodárskemu podniku, š.p. ako správcovi vodných nádrží a vodných tokov a Štátnej ochrane prírody SR si bude vyžadovať vytvorenie nových pracovných miest, prostredníctvom ktorých sa bude zabezpečovať vydávanie povolení na rybolov, zarybňovanie rybárskych revírov, zabezpečenie ochrany členmi rybárskej stráže a pod., nakoľko Slovenský vodohospodársky podnik, š.p. a Štátna ochrana prírody SR nemajú v rámci svojej organizácie také pracovné miesta, ktoré by zabezpečovali nielen vyššie uvedené úlohy, ale aj tie, ktoré sa týkajú práve výchovy a vzdelávania detí a mládeže, zabezpečovania voľnočasových aktivít a pod.
- zásadný vplyv na rozpočet verejnej správy, nakoľko v prípade pridelenia výkonu rybárskeho práva Slovenskému vodohospodárskemu podniku, š.p. ako správcovi vodných nádrží a vodných tokov a Štátnej ochrane prírody SR sa pravdepodobne zvýši počet poskytnutých finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu práve na zabezpečenie nových pracovných síl, zarybňovania, zvýšenia ochrany a čistoty prírody a pod., keďže Slovenský rybársky zväz zabezpečuje výkon rybárskeho práva najmä z financií od samotných občanov SR, pričom len do samotného zarybňovania dáva ročne približne 6 mil. EUR
- prenesenie zarybňovacej povinnosti na štátne inštitúcie bude mať zásadný vplyv na štátny rozpočet, čo by mohlo časom spôsobiť zníženie starostlivosti o životné prostredie, kvalitu rybej obsádky a iných činností spojených s výkonom rybárskeho práva, nakoľko by nebol dostatok financií na pokrytie týchto činností
- zásadné sociálne vplyvy a vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe v podobe negatívneho vplyvu na občanov SR, ktorí uplatňujú rekreačný alebo športový rybolov, nakoľko zvýšenie počtu užívateľov rybárskych revírov môže mať negatívny dopad na uplatňovanie rekreačného alebo športového rybolovu, príp. až jeho zamedzenie, čo môže viesť k jeho zániku.
Tak ako je uvedené vyššie, návrh v predloženom znení v žiadnom prípade nepredstavuje kvalitatívne lepšiu právnu normu, zodpovedajúcu súčasným spoločenským pomerom, záujmom SR a spoločenských záujmov na ochranu vôd a rýb ako prirodzeného bohatstva štátu
Predložený návrh zákona bude mať značný sociálny vplyv, ekonomický vplyv a vplyv na zamestnanosť.
Záujmom občanov SR je však zachovanie rybárstva, rekreačného a športového rybolovu, pričom predložený návrh sa úplne vymyká základným hodnotám, na ktorých je rybárstvo postavené, preto je predložený návrh pre občanov SR neprijateľný.
Na základe vyššie uvedených skutočností si Vás ako najvyššieho ústavného činiteľa SR dovoľujeme požiadať, aby bol návrh zákona o rybárstve v predloženom znení, ktoré predstavuje postupný zánik rybárstva, stiahnutý v rámci legislatívnych procesov a nebol predložený na schválenie do NR SR, a aby sme tak spoločne a jednotne zabezpečili vo verejnom záujme zachovanie všeľudového rybárstva, ktoré má v rámci spoločnosti svoju históriu a tradíciu, na ktorých je postavené.
Celá fotogaléria k článku
Stiahnuť článok v PDF formáte.