Predná brzda, zadná, voľnobežka... malý, veľký, ktorý si vybrať? Opäť to pre začiatočníka môže byť ťažký rébus vzhľadom na to, koľko rôznych typov, veľkostí a značiek navijakov sa dá dnes zaobstarať. Tak poďme na to, pokúsime sa to „rozvinúť“!
info
Kategória: Feeder
Vyšiel v čísle: NOVEMBER 2020
Počet strán v magazíne: 5
Od strany: 60
Článok si môžeš prečítať zadarmo od 04.05.2021.
Na trhu dnes existuje niekoľko typov navijakov – s rôznymi funkciami a rozličnými technickými riešeniami. Pre feedrové chytanie je vhodný iba jeden typ, a to preklápací navijak. Ďalej existujú multiplikátory, muškárske navijaky alebo navijaky s krytou cievkou. Týmito sa zaoberať nebudeme. Iba klasickými preklápacími navijakmi. Možnosť, ako rozdeliť preklápacie navijaky je podľa ich typu brzdy. Máme navijaky s brzdou prednou, zadnou a voľnobežnou. Ďalej na zadnej brzde môže byť ešte prídavná rýchlobrzda, tzv. bojovka. Navijaky s voľnobežnou brzdou majú brzdu zdolávaciu vpredu a voľnobežnú vzadu na tele navijaka, prípadne obe brzdy vpredu alebo obe brzdy – zdolávaciu aj voľnobežnú – vzadu. Klasická brzda slúži na povoľovanie vlasca z cievky najmä počas zdolávania. Voľnobežná potom počas prudkého záberu.
Čudovali by ste sa koľko začiatočníkov vôbec netuší na čo brzda je alebo, že tam vôbec nejaká existuje. Pokiaľ nezačnú rybárčiť v detskom veku a nechodia do krúžku, jedinými možnosťami, ako to zistiť sú rady buď od dobrého predavača, ktorý všetko podrobne vysvetlí, alebo od kamaráta, ktorý už ryby loví. Zdrojom poučenia môže byť aj literatúra pre začiatočníkov či rybárske weby. Ale ako má začiatočník niečo hľadať, keď ani nevie čo...? Potom je normálne, že prvú väčšiu rybu väčšinou stratia odtrhnutím vlasca v dôsledku nepovolenej brzdy.
Dôležité je správne zladiť prút i navijak.
V tomto prípade Rytual 360M Agon 40S.
Dobre nastavenú brzdu nám preverí húf kaprov, ktoré nabehnú na kŕmne miesto. Na tieto lovy sa javí navijak s voľnobežnou brzdou ako správna voľba.
Navijak Deplhin Exyl je vybavený oboma brzdovými maticami, Quick drag a Slow drag.
Predná brzda
Predná brzda je riešená brzdovou maticou (to koliesko) z vrchu na cievke. Jej sila, teda povolenie/dotiahnutie sa nastavuje pomocou tejto matice, ktorá má uprostred zo spodnej strany závit a doťahuje sa priťahovaním na stredovú osku navijaka. V cievke sú totiž uložené brzdové lamely a ich stlačením k oske navijaka sa brzda uťahuje. Výhodou prednej brzdy je nastavenie maximálnej citlivosti, plynulé krokovanie povoľovania vlasca pri súboji a veľkej brzdnej sily vďaka veľkým lamelám v cievke navijaka. Veľkú citlivosť oceníte hlavne pri používaní tenkých nadväzcov a náhlych prudkých výpadov rýb. Veľkú brzdnú silu naopak oceníte pri love bojovných riečnych rýb, keď je potrebné brzdu viac dotiahnuť a rybu zastaviť. Predná brzda je ľahko nastaviteľná a počas zdolávania ju môžete korigovať nielen povoľovaním brzdovej matice, ale aj pridržaním cievky. Všetko máte pri sebe, takže obsluhu hravo zvládnete niekoľkými prstami. Nevýhodou môže byť pomalšie okamžité povolenie alebo dotiahnutie brzdy, keď musíte kolieskom niekoľkokrát otočiť okolo jeho osi. Tento problém výrobcovia už dokázali vyriešiť brzdovou maticou tzv. quick drag či fast drag. Je to rýchla predná brzda, keď k úplnému povoleniu či dotiahnutiu stačí zhruba pol až trištvrte otočky brzdnou maticou.
Na týchto navijakoch potom väčšinou máte vo výbave dve matice – jednu rýchlu (fast drag) a druhú klasickú pomalú (slow drag). Inou nevýhodou môže byť dlhší čas na výmenu cievky, lebo sa musí úplne odskrutkovať brzdová matica a cievka vyňať z osky.
Navijak Modeco feeder je typickým príkladom navijakov s voľnobežnou brzdou.
Zľava: predná brzda, zadná brzda a navijak s voľnobežnou brzdou.
Navijak s prednou brzdou – cievka, brzdová matica a oska navijaka.
Zadná brzda sa nachádza priamo na spodnom konci tela navijaka. Je to tá „bambuľka“, s ktorou sa dá točiť doprava či doľava. Všetci výrobcovia majú smer dotiahnutia a povolenia brzdy rovnaký. Točením doprava sa brzda vždy doťahuje, doľava potom povoľuje. Pod krytkou brzdy (bambuľkou) sú opäť brzdové lamely napojené na vnútornú osku navijaka. Na rozdiel od navijaka s prednou brzdou, na navijaku so zadnou brzdou sa povoľuje a doťahuje otáčanie osky navijaka. Pri prednej brzde je oska napevno. Brzdové lamely pri zadnej brzde sú menšie, navijak má tak menšiu brzdnú silu. Nie je teda vhodný na chytanie extrémne bojovných a ťažkých rýb. Súboj s takou rybou dokáže navijak ľahko zničiť. Oproti prednej brzde je povolenie a dotiahnutie brzdnej sily oveľa rýchlejšie, ako aj výmena cievky. Na výmenu cievky stačí stlačiť tlačidlo hore na cievke a cievku z osky sňať.
Nevýhodu zadnej brzdy vnímam aj pri rýchlom citlivom nastavení brzdy pri súboji s rybou, keď musím dole povoliť alebo dotiahnuť brzdu a hore rukou vyskúšať povolenie cievky. Ďalší problém pri tomto type bŕzd je nedokonalosť funkcie brzdy v daždi. Len čo voda zatečie do brzdových lamiel, tie sa zlepia a brzda takmer nefunguje. Ide potom iba plné povolenie alebo úplné dotiahnutie. Treba potom vyčkať, kým navijak vyschne a pre zdolávanie použiť spätný chod. Toto sa mi často stávalo aj s drahými navijakmi so zadnou a bojovou brzdou.
Navijak s bojovou brzdou – čiernym kolieskom sa nastavuje základná zadná brzda, strieborná páčka je bojovka.
Pri klipovaní vlasca či šnúry musíme klásť dôraz na vhodný klip na cievke navijaka.
Porovnanie veľkostí dvoch navijakov. Chilli veľ. 40 vhodný na prúty medium a slabšie heavy. Exyl veľ. 70, ednoznačne extra heavy.
Spätný chod
Páčka spätného chodu navijaka umožňuje zvoliť smer navíjania a odvíjania. V základnej polohe sa navíja vlasec iba dopredu a nemožno s ním otočiť späť. Prepnutím páčky sa uvoľní akýsi zámok, ktorý umožňuje navíjanie dopredu i dozadu. Slúži to najmä na rýchle odvíjanie vlasca z navijaka bez použitia brzdy. Je to dobré pre manipuláciu s montážou na brehu alebo niekto to používa pre zdĺhavé zdolávanie veľkých rýb. V tomto prípade musí byť brzda dotiahnutá a rybe povoľujeme samoodvíjaním a iba pribrzďovaním kľučkou. Je to dobré, keď máte na navijaku tenký kmeňový vlasec. Počas dlhého zdolávania sa toľko neskrúti, ako keď ide cez brzdu. V prípade, že ako ja, používate ako kmeňovú najmä pletenú šnúru, na ktorú nemá vplyv odvíjanie cez brzdu, je týmto spôsobom zdolávať rybu úplne zbytočné. Navyše sa ryba takto zdoláva o niečo dlhšie, než keď ide cez brzdu.
Bojová brzda
Bojová brzda je prakticky druhá prídavná zadná rýchlobrzda. Je to väčšia páčka, ktorá je umiestnená medzi koncom tela navijaka a samotnej zadnej brzdy. V základnom nastavení je kolmo hore a nemá v tejto polohe vplyv na samotnú zadnú brzdu. Dá sa otočiť cca o 90° vpravo i vľavo. Otočením úplne vpravo by ste mali brzdu dotiahnuť takmer na doraz. Otočením vľavo potom brzdu úplne povoliť. Jej výhoda je okamžité povolenie v prípade, že máte nahodený feeder a čakáte na väčšiu rybu a chcete si bez obáv odskočiť bez toho, aby ste prišli pri prudkom zábere o prút. Alebo pri zachytení o prekážku, rýchlym otočením vpravo utiahnete brzdu a môžete poriadne zatiahnuť, a tak prekážku buď uvoľniť, alebo odtrhnúť. Týmto vôbec neovplyvníte už nastavenú zadnú brzdu. Alebo pri prudkom výpade ryby, napr. amura pri brehu, keď vypáli od brehu na voľnú vodu – jednoduchým a rýchlym otočením bojovky vľavo mu dostatočne povolíte a neodtrhne ho.
Nevýhodu som objavil v náchylnosti na poruchu funkčnosti opäť pri zatečení vody do brzdy a zlepení lamiel. To isté pri vniknutí nečistôt, ako sú prach, piesok a pod. Bojovka sa potom zadrháva a je potrebné poslať navijak do servisu a nechať ho vyčistiť. Navyše je tam oveľa viac súčiastok a je väčšia pravdepodobnosť, že sa môže časom niečo pokaziť. Ako hovorím, tento typ navijaka je potrebné oveľa pravidelnejšie nechať servisovať.
Voľnobežná brzda
Voľnobežná brzda slúži na nezávislé povolenie cievky navijaka na klasickej brzde. Navijak s voľnobežnou brzdou má vždy jednu brzdu základnú, prednú či zadnú, a k tomu druhú brzdu voľnobežnú tak ako bojovka. Tá slúži na nastavenie brzdnej sily (povolenie či dotiahnutie) počas čakania na záber. Pri navíjaní a zdolávaní je táto voľnobežná brzda vždy vypnutá a neovplyvňuje hlavnú brzdu prednú či zadnú. Ani sa nedá zapnúť počas navíjania.
Vyskytujú sa tri typy voľnobežnej brzdy. Základná a najdostupnejšia je tá, kde hlavná brzda je predná a voľnobežná je zadná. Druhý variant je zadná brzda hlavná a voľnobežná opäť zadná. Tieto dva typy voľnobežných bŕzd fungujú úplne rovnako.
Tretí typ voľnobežnej brzdy je ten, keď sú obe brzdy vpredu na matici navijaka – základná brzda predná aj voľnobežná brzda. Tento typ voľnobežnej brzdy funguje v podstate ako bojová brzda vzadu a vyskytuje sa iba v niekoľkých modeloch navijakov.
Najbežnejší a najdostupnejší variant voľnobežky je predná brzda základná a voľnobežná zadná. Funguje tak, že predná brzda slúži na navíjanie montáže, zdolávanie a nastavuje sa ako navijaky s prednou brzdou pomocou brzdovej matice. Otočením doprava sa brzda doťahuje, otočením doľava sa povoľuje. Voľnobežná brzda je na navijaku v podobe zadnej brzdy na konci tela navijaka, nad ktorou na tele navijaka je páčka, ktorá sa dáva nahor alebo nadol. Táto páčka spúšťa funkciu voľnobežnej brzdy, ktorej brzdnú silu nastavujeme zadnou brzdou. Táto brzda funguje samostatne oproti prednej a je využívaná len pred záberom, keď je prút vo vidličke či stojane. Slúži na uvoľnenie vlasca pri zábere. Po otočení kľučkou alebo prepnutím páčky do vypnutej polohy sa táto voľnobežná brzda vypne a v tom okamihu funguje iba brzda predná, ktorá je určená na zdolávanie. Typ voľnobežky, keď sú obe brzdy vzadu, funguje úplne rovnako. Je tu páčka na prepnutie voľnobežky a dve kolieska, ktorými sa nastavuje voľnobežná brzda a základná brzda zadná.
Tento typ brzdného systému navijaka sa začal využívať najprv pri kaprárine, postupne prešiel logicky aj k feedru. Vhodný je pre rybárov špecializujúcich sa na chytanie kaprov na feeder a dlhšie čakanie na záber. A hlavne pre rybárov, ktorí nedokážu neustále sledovať feedrovú špičku. Prepnutím do voľnobežnej polohy zabránia strate prúta pri razantnom zábere. Nevýhodou navijakov s touto brzdou je väčšia veľkosť tela, vyššia hmotnosť a, samozrejme, väčšia pravdepodobnosť výskytu technickej poruchy, pretože je tu navyše mnoho súčiastok.
Kľučka na navíjaku sa dá nastaviť na ktorúkoľvek stranu.
Na ľahké feedrovanie je Delphin Carbolite 35 ako stvorený.
Prút a kľučka pripravené k akcii.
Parametre navijaka
Nech už ste priaznivcom akéhokoľvek typu navijaka, ďalším hlavným kritériom pre správny výber bude veľkosť. Správna veľkosť navijaka je priamoúmerná vybranému typu prúta. Pravdaže, čím bude navijak väčší, tým väčší bude priemer cievky a veľkosť kľučky, tým bude lepšie odvíjanie vlasca pri náhode, menšia krútivosť vlasca na veľkej cievke a vďaka väčšej veľkosti lepšia páka a sila pri navíjaní.
Pre krátke feedrové prúty do 300 – 330 cm pri akcii light sú vhodné navijaky s veľkosťou 30. Tzn. na základnú cievku navijaka by sa malo zmestiť 100 m vlasca s priemerom 0,30 mm. Tu sa mi osvedčil napríklad Delphin Carbolite 35, ktorý je vhodný najmä na ľahké feedrovanie.
Pre prúty s dĺžkou 360 – 390 cm a akciou medium a slabšie heavy sú vhodné navijaky s veľkosťou 40. Tu môžem odporučiť feedrový špeciál Delphin Agon 40s, ktorý je cenovo veľmi prístupný.
Pre prúty 390 – 420 cm a akciu heavy až extra heavy odporúčam pre bežných rybárov navijaky veľkosti 50 – 60. V tejto kategórii sa mi najlepšie pracovalo s Delphin EXYL, ktorý má slow drag a quick drag brzdu, a ktorý disponuje 7 ložiskami, čo zaručí hladkú prácu celého chodu navijaka.
Ako som sa zmienil o pár riadkov vyššie, dobrý navijak na feeder musí mať dostatočnú silu v prevodoch. Tzn. pri navíjaní prázdneho krmítka z väčšej diaľky by ste nemali cítiť nijako výrazný odpor. Malo by sa to krmítko sťahovať veľmi ľahko, nesmie vás z toho bolieť ruka a navijak sa nesmie krútiť a vydávať divné zvuky. Ak to váš vybraný navijak nezvláda a robí mu problém sťahovať klasické krmítka z diaľky, tak nie je vhodný na feeder a nechajte ho radšej na plávanú.
Dôležitá je pri výbere aj kľučka navijaka. Mala by byť úmerne veľká k telu navijaka, aby dobre prenášala silu pri navíjaní. Držadlo by vám malo sadnúť dokonale do ruky a nemalo by vám pri navíjaní nič prekážať.
Čo je veľmi dôležité na navijaku pre feeder – jeho klip na cievke, slúžiaci na zafixovanie vlasca. Nesmie mať ostré hrany, vlasec musí pod neho ľahko zájsť a naopak aj vyjsť. Nesmie ho pod klipom poškodiť a nesmie sa vlasec či šnúra z neho samovoľne uvoľniť.
Prešiel som si za tie roky rybárčenia všetkými typmi navijakov. Mal som obyčajnú zadnú brzdu, potom voľnobežku, nakoniec i bojovku. Každý z týchto navijakov má svoje za i proti. Nakoniec som predsa len skončil pri navijakoch s prednou brzdou. A to z dôvodov takmer minimálnej poruchovosti, najväčšej brzdnej sily, citlivej brzdy a menšieho tela, teda aj menšej hmotnosti celého navijaka. Navijaky s prednou brzdou majú v rovnakej veľkosti s ostatnými navijakmi vždy väčší priemer cievky. Aj to je zase o niečo lepšie pre návin vlasca a jeho následné odvíjanie pri náhode. Zájdite si do rybárskeho obchodu, všetko si ohmatajte, zvážte všetky fakty za aj všetky proti pri svojom štýle feedru a potom už len – prajem šťastný výber!
Celá fotogaléria k článku
Stiahnuť článok v PDF formáte.