Lov rýb z kajaku je v strednej Európe pomerne mladá rybárska disciplína. Napriek tomu však pomaly začína zapúšťať korene a objavuje sa stále viac tých, ktorí prepadli rybolovu z týchto malých, bystrých a zdanlivo krehkých plavidiel. V Českej republike síce nepatrím medzi najväčších kajakárskych fanatikov, ani nemám kajak dlhé roky, ale som možno jediný, kto o tejto technike pravidelne píše. Snáď preto som bol požiadaný, aby som napísal pár riadkov i pre slovenských rybárov. S radosťou som vyhovel, pretože medzi mojimi rybárskymi priateľmi je i niekoľko Slovákov a navyše mám túto krásnu krajinu naozaj rád.
info
Kategória: Infoservis
Vyšiel v čísle: MAREC 2013
Počet strán v magazíne: 2
Od strany: 76
Článok si môžeš prečítať zadarmo od 21.04.2015.
Každý asi vie, že ako prví lovili z kajakov Eskimáci a nešlo tu len o lov nejakých drobných rybiek. Už prvé kajaky boli schopné tvrdého nasadenia v najťažších podmienkach a na tom sa dodnes nič nezmenilo. Moderná verzia lovu z kajaku vznikla v USA a odtiaľ sa dnes pod názvom „kayakfishing“ šíri do celého sveta.
Kajak poskytuje rybárovi pocit slobody
Bývali doby, keď bol kajak v českých rybárskych predpisoch uvádzaný ako typický príklad plavidla, z ktorého je lov zakázaný. V súčasnosti české predpisy umožňujú lov z kajaku na všetkých revíroch, kde je povolený lov z loďky a to je väčšina veľkých riek a údolných nádrží. Preto môžeme stále častejšie vidieť medzi pramicami, nafukovacími člnmi a bellyboatami i nízku štíhlu siluetu kajaku.
Poznámka redakcie: Na Slovensku je rybolov z kajaku povolený na tečúcich vodách a stojatých vodách nad 10 ha.
V čom je vlastne kayakfishing príťažlivý? Kajak dáva rybárovi obrovskú mieru slobody. Ľahko ho dostanete takmer kamkoľvek a po hladine sa presúvate s minimom námahy veľmi rýchlo na obrovské vzdialenosti. Pri samotnom love ovládate vysoko pohyblivé plavidlo, schopné poradiť si prakticky s akýmikoľvek podmienkami. Ľahko v ňom prekonáte silný prúd, dôjdete kamkoľvek vás napadne a vďaka nízko položenému ťažisku je kajak i prekvapivo stabilný a bezpečný.
Napríklad i relatívne veľké vlny budete po čase vnímať skôr ako dobrodružný prvok ako hrozbu. A čo je dôležité z pohľadu rybára, kajak je veľmi tichý a nenápadný. Ako tieň sa priplížite do tichých zátok bez toho, aby ste vyplašili opatrné ryby, ktoré do nich vyplávali za potravou, dôjdete k vyhrievajúcim sa kŕdľom, môžete nehlučne driftovať pozdĺž brehov, pri ktorých lovia za ranného šera dravce, a tak by sa dalo pokračovať.
Názor na kajak zmenili i pesimisti
Samozrejme, kajak nie je a nikdy nebude pre každého. Je to malá loď s obmedzeným priestorom a veľa ľudí sa len ťažko vyrovnáva s faktom, že zrazu to majú k vode nepríjemne blízko. Preto sa majiteľmi kajakov stávajú skôr mladší a zdatnejší jedinci s dobrodružnou povahou. Ale to nie je podmienkou. Skutočne nie. Pre mňa bolo zaujímavé sledovať, ako sa mení pohľad na kajak i u najväčších pesimistov, keď sa nechali prehovoriť, na chvíľku do neho sadli a previezli sa v ňom.
Veľmi zásadná vec je samotný výber kajaka. Dalo by sa to prirovnať k výberu osobného auta. Niekto požaduje športiak, ďalší objemný rodinný voz a majiteľ horskej samoty zase spoľahlivé auto s náhonom na všetky štyri kolesá. Podobne je to u kajakov. Sú tu malé ľahké a obratné modely, kajaky určené na prekonávanie dlhých vzdialeností alebo trebárs objemnejšie lode ponúkajúce vysokú úroveň komfortu. Výber závisí od množstva okolností, na osobných preferenciách a v neposlednej rade i od peňazí.
Nikdy by som však nevyberal kajak iba na základe prezentácie plavidla na internete alebo v katalógu. Je nutné si do neho sadnúť, previezť sa, zistiť, či máte dosť priestoru, či sa loď správa podľa vášho očakávania a či vás nebolí chrbát zo sedačky. Na to sú ideálne rôzne zrazy a predvádzacie akcie. V ČR sa vďaka iniciatíve niektorých firiem konajú pomerne pravidelne.
V pohodlí domova však môžete už vopred zvážiť, ktoré vlastnosti sú pre vás podstatné a aký typ konštrukcie či pohonu by vám najviac vyhovoval.
Dve skupiny kajakov
Pokiaľ ide o konštrukciu, rybárske kajaky sa delia do dvoch hlavných skupín. Prvú predstavujú otvorené kajaky, kde sedíte vo vnútri plavidla. Anglicky sa označujú „sit inside“. Okrem nich existujú duté kajaky vzniknuté spojením dvoch častí. Vnútorný priestor sa sčasti využíva na prepravu batožiny a okrem toho funguje ako veľký ťažko potopiteľný plavák, na ktorého dômyselne tvarovanej hornej časti sedí v kresle či v sedačke rybár.
Podlaha týchto lodí je obvykle perforovaná niekoľkými samovylievacími otvormi, takže ak vám do lodi nejaká voda natečie, ľahko si zase nájde cestu von. Anglický výraz pre tento typ kajakov je „sit on top“ a rybári mu dávajú do istej miery prednosť. „Sit on topy“ totiž väčšinou ponúkajú väčšiu mieru pohodlia, bohatšiu výbavu i možnosti domácich úprav a je tu i určitá psychologická výhoda prameniaca z ich „nepotopiteľnosti“. Tu musím povedať, že nepotopiteľná nie je žiadna loď, ale asi by ste sa veľmi nadreli, keby ste chceli takúto lodičku pri bežnom užívaní „poslať ku dnu“.
Výhodou kajakov s posedom vo vnútri je nízka hmotnosť, nižšia poloha ťažiska, ktorá sa prejavuje prekvapivou stabilitou a tiež tým, že sa do lodi vďaka jej nízkej siluete toľko neopiera vietor. Okrem toho majú hladké dno, vďaka čomu je kajak typu „sit inside“ obvykle rýchlejší. Mnoho škandinávskych rybárov dáva z tohto dôvodu prednosť práve tejto skupine plavidiel.
Pohon nielen pomocou vesla
Keď už budete mať akýkoľvek rybársky kajak, základnou pohonnou jednotkou bude dvojlisté veslo. I pri ňom existujú kritéria pre výber, ale záujemcovia si ich určite nájdu na nejakých vodáckych stránkach. Je tu iba jeden rozdiel – kajaky typu „sit on top“ umožňujúce vysoký posed vyžadujú dlhšie veslo, ako by ste sa dočítali v nejakom návode určenom pre bežných kajakárov. Ja sám som malej postavy, ale používam veslo dlhé 260 cm, čo je jedna z najväčších bežne dostupných dĺžok. A prečo? Pretože mi to vyhovuje.
Okrem vesla však existuje aj možnosť vybrať si kajak vybavený šliapacím pohonom a predávajú sa dokonca maličké elektromotorčeky, ktoré je možné namontovať na niektoré typy.
Vo svete sa presadili dve verzie šliapacieho pohonu. Obidve majú svoje výhody i nevýhody, zástancov i odporcov, ale sú približne rovnako dokonalé, výkonné a tiež drahé (zvyšujú cenu kajaku takmer na dvojnásobok s porovnaní s bežným typom poháňaným iba veslom).
Firma Hobie vybavuje svoje kajaky zariadením označovaným ako Mirage Drive. Ide o šliapadlá, ktoré pomocou reťazových prevodov ovládajú plutvy trčiace do vody pod trupom kajaku. S trochou praxe je možné dosiahnuť rýchlosť 8 – 12 km/h (s veslom budete mať „maximálku“ niekde medzi 5 – 8 km/h). Celé zariadenie Mirage Drive je jeden kompaktný celok, ktorý sa usadí do otvoru v podlahe lode, zacvakne a je pripravený na použitie.
Podobne rieši pohon svojich kajakov firma Native Watercraft, iba s tým rozdielom, že ich šliapacia jednotka je vybavená lodnou skrutkou a umožňuje i cúvanie.
Šliapací pohon vyžaduje kajak vybavený kormidlom a vesla sa tiež nezbavíte. Používa sa pri manévrovaní alebo v plytčinách, kde by ste riskovali poškodenie pohonnej jednotky o nejaký kameň alebo kmeň na dne.
Pokračovanie v budúcom čísle
Celá fotogaléria k článku
Stiahnuť článok v PDF formáte.