Fotografovanie a fotografie, sú dnes neoddeliteľnou súčasťou rybačky ako takej. Či už ide o fotografovanie samotných úlovkov alebo zachytenie rôznych momentov, či produktové fotografie každý z nás nejakým spôsobom produkuje určitý materiál skrz fotografiu. A preto by som vás rád v tomto článku zoznámil s pár tipmi ako vaše fotografie dostať pod kontrolu, alebo ich urobiť niečím zaujímavými.
info
Kategória: Infoservis
Vyšiel v čísle: MAREC 2019
Počet strán v magazíne: 4
Od strany: 26
Článok si môžeš prečítať zadarmo od 28.08.2019.
Spomeniem tu niekoľko základných faktorov, ktoré ovplyvňujú fotografiu, samozrejme, budem sa tu baviť o pokročilej fotografii, pretože v dnešnej dobe už väčšina rybárov vlastní DSLR prístroje, tvz. „zrkadlovky“ alebo pokročilé kompakty s možnosťou nastavenia manuálnej expozície, kde pri režime s označením „M“ máme možnosť mať úplnú kontrolu nad expozíciou. Aj keď nie vždy musíme nutne používať čisto manuálny režim. V niektorých prípadoch je výhodné si nechať pomôcť automatikou.
Fotografické režimy, ktoré majú význam
Režim Av ovplyvňujete clonu a fotoaparát počíta expozičný čas za vás. Ideálne, ak požadujete kontrolu nad clonou, teda hĺbkou ostrosti, v tomto režime môžete manuálne nastavovať ISO a kompenzáciu expozície. Režim Av je vhodný ako pre fotografovanie portrétov, tak napríklad aj krajiniek, pretože pri oboch týchto žánroch sa kladie dôraz na hĺbku ostrosti. Pýtate sa čo to je hĺbka ostrosti? Hĺbka ostrosti ide ruka v ruke s clonovým číslom, ak zvolíte nízke clonové číslo, dosiahnete malú hĺbku ostrosti – rozmazané pozadie, teda napr. pri fotografovaní krajiny budete voliť vysoké clonové číslo (vysoká hĺbka ostrosti‑celý obraz ostrý). Režim M- kde sami volíte všetky 3 hodnoty – expozičný čas, clonové číslo a hodnotu ISO. V tomto režime je automatické meranie expozície kompletne vypnuté a máte plnú kontrolu nad výslednou fotografiou. Vhodné je to pre špecifické situácie, napr. keď nám meranie expozície neposkytuje spoľahlivé výsledky, keď potrebujeme mať plnú kontrolu nad časom aj clonou, alebo pri fotení s externým bleskom, v tomto režime sa pohybuje 101 % profesionálnych fotografov, pretože len v tomto režime máte možnosť vytvoriť fotografie podľa vašich predstáv. Hovoríte si, ja tam však tých režimov mám viac, áno máte, ale podľa môjho názoru v zásade dáva zmysel používať režim AV a plne manuálny režim M.
50 mm, f6.3, 1/60 ISO 50 vyššie clonové číslo, preostrená scéna, len s ľahkým rozostrením v popredí, ostrenie na bivak.
Hĺbka ostrosti
Hĺbka ostrosti (depth of field) je práve to, čo u väčšiny ľudí vyvoláva ten pocit profesionálnej fotografie. Áno, hĺbka ostrosti je závislá od clonového čísla a ohniskovej vzdialenosti. Čím menšie clonové číslo a dlhšie ohnisko vášho objektívu použijete, tým menej toho bude na fotografii ostré, ako popredie, tak pozadie fotografie budú krásne rozmazané tzv. bokeh.
|
Tip |
Pracujte s hĺbkou ostrosti, vašim fotografiám to dodá na profesionalite, konkrétne pri fotení vašich úlovkov sa snažte fotografovať na čo najnižšie clonové čísla tak, aby ste vy a váš úlovok boli krásne „odpichnutí“ od pozadia, ktoré za vami bude rozmazané. |
35 mm, f2.8 1/125 ISO 100 Tu som ostril manuálne na háčik, pozrite sa na tú ostrosť.
Manuálne ostrenie alebo autofokus?
Úprimne, v 80 % situácií sa spolieham na autofokus, samozrejme, záleží na samotnom fotoaparáte a na objektíve aký používate, nie všetky typy majú autofokus vydarený. V zásade manuálne ostrenie možno využiť u statických scén, kde máte čas manuálne zaostriť, alebo, naopak, pri ťažkých svetelných podmienkach, kde sa stáva, že autofokus nedokáže ostriť.
|
Tip |
Manuálne ostrenie využívajte pri fotení nočných scén, keď cez live view (živý náhľad), ktoré môžete desaťnásobne priblížiť a perfektne vyostriť scénu, a vaše nočné fotky budú ostré ako britva. |
20 mm, F2.2, 1/400, ISO 100 - fotografia pred a po úprave vo formáte RAW.
ISO, pozor na piesočnú búrku vo vašich fotografiách
ISO alebo citlivosť snímača, je jednoducho číslo, ktoré určuje ako „citlivo“ sa správa digitálny čip. Čím menšiu hodnotu ISO použijete, tým menej citlivý snímač bude a, pochopiteľne, tým budú aj tmavšie fotografie; naopak, čím vyššiu hodnotu ISO nastavíte, tým citlivejší čip bude a fotografia bude svetlejšia. Vysoké hodnoty ISO sa používajú napríklad pri fotení nočnej oblohy, či, naopak, tam, kde potrebujete použiť krátky expozičný čas.
|
Tip |
S hodnotou ISO opatrne, pamätajte si, že čím vyššiu hodnotu ISO nastavíte, tým znižujete kvalitu fotografie a vo fotografii sa vám začne objavovať zrno, či digitálny šum o ktorý rozhodne nestojíte, ak vám to fotografovaná scéna dovolí, kompenzujte ISO expozičným časom. |
35 mm, F1.8, 1 / 500 s, ISO 100 veľmi malá hĺbka ostrosti, keď bolo ostrené na okraj swingra.
RAW vs. JPEG
Ďalšia diskutovaná téma: mám fotiť do RAW‑u? V čom je to lepšie ako JPEG? Rozdiel je prostý a môj návrhy je jasný, foťte do RAWu. Získate tým nesporné výhody. Oproti JPEG‑u je rozdiel v tom, že RAW‑y sú surové, nespracované informácie priamo zo snímača fotoaparátu. JPEG je naproti tomu už výsledok toho, keď sa tieto surové informácie spracujú podľa vybraných parametrov do výslednej fotografie.
22 mm, f2,5, 1/200 ISO 100.
Postprodukcia nikdy nebola jednoduchšia
Prečo fotiť do RAW? A čo ďalej? Na vyvolanie fotografie z RAW budete potrebovať program, ktorý dokáže surový súbor otvoriť. Prakticky máte dve možnosti. Buď Camera RAW, čo je plugin k Adobe Photoshop CC, alebo druhá možnosť je použiť Adobe Lightroom. Čo vlastne oba tieto programy a formát RAW ponúkajú? Nedeštruktívne úpravy snímok, vo vysokom rozsahu. Tu vám vymenujem pár základných úprav, vďaka ktorým si RAW zamilujete. Úprava expozície (stmavenie alebo naopak zosvetlenie snímku): úplne geniálny je posuvník s názvom Teplota alebo White balance, keď pri formáte RAW môžete úplne nedeštruktívne vaše snímky farebne otepľovať či naopak posúvať do studených tónov farieb. Ďalšie na rade sú tiene a svetlá, kde môžete lokálne stmavovať či zosvetľovať tmavé alebo svetlé časti snímky, pri zachovaní detailu v oboch partiách.
|
Tip |
Využívajte plný potenciál RAWu a už pri fotení myslite na to, že časť fotografovanej scény môžete podexponovať či naopak preexponovať. Výsledkom bude fotografia s vysokým dynamickým rozsahom pri zachovaní detailu ako v tieňoch, tak v svetlách. A v neposlednom rade „Saturácia farieb“ keď ste schopní do najmenšieho detailu vyladiť odtiene, intenzitu a svetlosť farieb a opäť všetko nedeštruktívne. A hŕbu ďalších možností ako je redukcia šumu, doladenie ostrosti snímky, úprava kontrastu a iné. |
20 mm, f2, 1/100 ISO 200 Autoportrét s vysokým dynamickým rozsahom.
Nekonečná kreativita
Bohužiaľ, alebo možno vlastne vďaka, túto páčku na vašom prístroji nenájdete, ten musí každý aktivovať v sebe samotnom. Kreativite sa medze nekladú.
|
Tip |
Niekedy stačí o jeden krok vpred či vzad, alebo len zmeniť uhol a vaše fotografie dostanú úplne iný rozmer. Nebojte sa experimentovať, veď viete ako sa hovorí „na uhle pohľadu záleží“ a hoci ste sa nad tým možno nikdy nezamysleli, fotografia je jednoducho o kreativite. Snažte sa byť kreatívny, a odlíšiť sa od ostatných. |
35 mm, f4, 1/160, ISO 100 klasický portrétový štýl, s príjemným odpichnutím od pozadia.
Celá fotogaléria k článku
Stiahnuť článok v PDF formáte.