Už je to naozaj dosť rokov, keď mi môj kamarát Milan Rozsypal nasadil do hlavy myšlienku kúpy belly boatu. U nás ho v tom čase vlastnilo minimum rybárov, a preto nebola možnosť čerpať zo skúsenosti iných. O to viac ma to však lákalo, lebo to bola nepreskúmaná oblasť prívlače.
info
Kategória: Prívlač
Vyšiel v čísle: MÁJ 2014
Počet strán v magazíne: 4
Od strany: 36
Článok si môžeš prečítať zadarmo od 08.09.2016.
Po dlhom zháňaní všetkých informácií na internete som zakúpil svoj prvý boat a vydal sa v ústrety novým skúsenostiam a zážitkom, ktoré mi určite lov prívlačou z boatu prinesie... Som rád, že po rokoch môžem povedať, že ma v ničom tieto očakávania nesklamali a teším sa na každú ďalšiu výpravu na vodu.
Výbera belly boatu
Myslím si, že výber samotný je dôležitý okamih, ktorým sa každý začínajúci „boatista“ iste zaoberá alebo už zaoberal. Zo svojej skúsenosti priznám, že to naozaj nie je jednoduché. Hlavne v časoch, keď nebolo veľmi z čoho vyberať a čerpať. Dnes sú už časy trochu iné a okolo je veľa rybárov, ktorí už boat vlastnia a dokážu sa podeliť o nazbierané skúsenosti. Na prvom mieste výberu je podľa mňa cena produktu.
Boaty vyrábajú mnohí výrobcovia a v mnohých vyhotoveniach. Kvalita a vybavenosť je však veľmi rozdielna. Avšak za tie roky som zistil, že sa dá jazdiť veľmi spoľahlivo na modeloch všetkých cenových úrovní, len je rozdiel v mieste, kde sa s ním rybár chce pohybovať. Prakticky všetky boaty sú dnes už vybavené dvojitým alebo trojitým plášťom, ktorý je potrebný hlavne z hľadiska bezpečnosti. Na prepichnutie háčikom nie je potrebné toľko umenia a stane sa to prakticky v sekunde.
U nás sa ceny boatov pohybujú rádovo od 90 do 500 eur v závislosti od kvality použitých materiálov. Mám veľa kamarátov, ktorí sa roky „kačkujú“ na lacných boatoch z Cabelas v cene okolo 100 eur a prakticky dodnes nemajú žiadny problém. Tieto boaty sa väčšinou nafukujú jedným alebo dvoma ventilmi a sú z celkom pevného materiálu. Ich nevýhodou býva absencia pevnej podlahy, a rybár tak sedí prakticky do pása vo vode, čo v chladnejších obdobiach je pomerne nepríjemné. Tento malý nedostatok chlapci vyriešili nákupom duše do kolesa a razom sedia o 10-15 cm vyššie. Tým sa dokonca vylepšila aj manévrovateľnosť boatu. Aj tieto lacnejšie modely majú na bokoch a v opierke dosť miesta na škatuľky s nástrahami a ďalšiu rybársku bižutériu. Je dobré, ak majú tieto boaty bezpečnostnú tyč, proti vypadnutiu do vody.
Boaty v kategórii 180-300 eur už ponúkajú trochu viac „komfortu“. Podľa mňa sú to asi najčastejšie používané boaty. Tvar pontónov pripomína kýl lode, jeho duša pojme viac vzduchu a vďaka tomu, že sedadlo s opierkou je vystužené plávajúcou penou, tak veľmi dobre nadnáša. Tým pádom môžu na ňom plávať aj o niečo ťažší rybári.
Po bokoch bývajú veľmi priestranné vrecká na nástrahy a tiež veľa úchytov na ďalšie potrebné vybavenie. Za oporou rybára je voľný priestor, ktorý má však jednu nevýhodu. Vďaka otvorom v dne je trochu pritopený, takže tam možno skladovať len niektoré veci, ktorým voda a vlhkosť nevadí. Občas sú tieto boaty už aj vybavené upevňovacími páskami na prúty, podberák a ďalšie dôležité potreby. Je zaujímavé, že v týchto reláciách nebývajú všade bezpečnostné tyče proti vypadnutiu a často sa nahrádzajú upínacou podložkou. Avšak aj tá túto funkciu dobre plní, pokiaľ ju rybár má správne zapnutú.
Bezpečnostná tyč má však aj ďalšiu veľmi dôležitú úlohu. Drží boat v rovnakej šírke a aj pri menej nafúknutých plavákoch je možné podstatne lepšie manévrovať a rýchlejšie sa plaviť. Na týchto boatoch sa dajú veľmi dobre pripevňovať ďalšie pomocné konštrukcie, napríklad držiaky na prúty, sonar, podberák atď. Väčšina z nich už tiež má popruhy na prenášanie na chrbte. Taký boat po vytiahnutí z vody už váži medzi 7-12 kg a ak by sa niesol iba v ruke, tak na dlhšiu vzdialenosť značne oťažie. Nehľadiac na to, že rybár potrebuje voľné ruky pre odnos ďalšieho vybavenia.
Poslednou skupinou sú už pomerne luxusné boaty v cene 300-500 eur. Mal som tú možnosť si dva slušné boaty vyskúšať a musím priznať, že rozdiel je poznať, ale iba v niektorých veciach. Sú určite ľahšie a z kvalitnejšieho materiálu. Majú veľa vychytávok v úložných priestoroch a v upevňovacích možnostiach. Jeden model ma však zaujal tým, že priestor za opierkou má už zamedzený prístup vody, a je teda tam možné skladovať už čokoľvek. Tu už je všetko vybavenie v úplnom suchu. Avšak pri týchto boatoch som nezistil žiadne lepšie manévrovacie schopnosti ako u strednej triedy. Takže je to hlavne o nákupe kvality a, samozrejme, dobrom pocite.
Oblečenie na boat
S výberom boatu je veľmi dôležité myslieť na oblečenie, v ktorom budeme na vode plávať. Je to záležitosť, ktorú nemožno v žiadnom prípade podceňovať, a to v ani jednom ročnom období.
Pre priamy styk s vodou máme tri možnosti. Kvalitné „dýchače“, neoprény, alebo na ostro. Všetko je možné, ale vždy je dobré popremýšľať nad tým, aby nám nebola zima alebo, naopak, teplo. Začnem s dýchacími broďákmi. Osobne mám v tomto veľmi jasno a používam asi to najlepšie, čo je na trhu. Kvalitné gore-texové prsačky, ktoré používam prakticky denne pri love prívlačou. Vlani som si vybral nové s predným zipsom a musím povedať, že som si tým svoj vlastný komfort neskutočne zvýšil. Asi ani nemusím spomínať keď je fajn, že sa rybár nemusí celý odstrojovať. „Dýchače“ sa dajú používať prakticky po celý rok v závislosti od množstva vrstiev termobielizne pod nimi a vzrastajúcou alebo klesajúcou teplotou vody a vzduchu.
Na počet a kvalitu vrstiev je nutné veľmi dbať. Musíme si uvedomiť, že zdravie máme iba jedno. V lete jazdím iba s jedným ľahkým „termoprádlom“, avšak na jar s dvoma každopádne a občas podľa lokality nasadím pokojne tretiu pre absolútny komfort. V zime sa mi, pochopiteľne, do vody už toľko nechce. Hlavne sa tam nedá sedieť celý deň. Je dobré naozaj popremýšľať, či to má vôbec cenu. V tomto období radšej nasadzujem kvalitný neoprén a rovnako kvalitne sa do neho oblečiem. Kvalitným neoprénom myslím, že v ňom hlavne nesmie byť žiadna skrytá netesnosť, inak je to naozaj o zdravie. Nehľadiac na to, že neoprén nie je na nejaké dlhé prejazdy, pretože sa v ňom dá slušne zapotiť a pri chytaní je potom neskutočná zima.
Priznám sa, že na holé telo nerád vyrážam. Človek je z toho celý rozmočený a navyše niektoré vody môžu byť agresívne kvôli prítomnosti siníc atď. Je mi jasné, že v parnom dni to zvádza ísť bez broďákov, ale následky si už každý musí zvážiť sám.
Typov termobielizne je veľa a každý má svoje osvedčené. To je veľmi dobre, lebo je to naša ochrana a, prirodzene, pohodlie. O vrstvení týchto materiálov sa asi tiež nemá zmysel rozpisovať, návody má každý svoje. Čo však stojí za pár slov, je voľba kvalitnej bundy. Tá nás musí chrániť pred vetrom, slnkom a dažďom. Nie je možné sa neustále prezliekať, takže je dobré byť na tieto situácie pripravený.
Osobne vyrážam v bundách s Gore-Tex membránou. Tu už mám vyskúšané, že všetko v pohode zvládnu. Nikdy nejdem bez šiltovky. Chráni ma pred odleskami hladiny a priamym slnkom. V kombinácii s polarizačnými okuliarmi je to aj super pomocník vo vyhľadávaní rýb a sledovaní pohybu v blízkosti hladiny. V chladnejšom období vymením šiltovku za teplú čiapku. Vietor po hladine vždy veje trochu silnejšie. Takže opäť dôležitá ochrana.
Rovnako tak nezabúdam voziť aj dobré rukavice. Ideálne je, keď nie sú príliš hrubé, aby nebránili v nahadzovaní, odolávali vetru a dažďu a v prípade namočenia rýchlo po vyžmýkaní uschli.
Posledným doplnkom oblečenia, ale pre mňa asi najdôležitejším, je bedrový pás na ochranu spodnej časti chrbta. Používam akýsi motorkársky, s ľahkou výstuhou. Jeho použitie má veľký význam počas celého roka.
Posledná a veľmi dôležitá súčasť boutovania sú plutvy. Je veľa možností, všetky nejako fungujú, všetky majú svoje klady a zápory. Najčastejšie používam plutvy s upínacím pásikom nad pätou. Sú dostatočne dlhé a široké, čím mi dodávajú postačujúci záber vo vode. Vďaka nim sa dá veľmi slušne plávať aj na rieke a držať stabilitu v menej prúdnatých častiach.
Potápačské plutvy s papučou sa najlepšie používajú na bosú nohu. Teda hlavne v lete. Na neoprénovej ponožke nemusia tak dobre držať, ale aj tak ich veľa ľudí používa. Majú naozaj silný záber. Nevýhodou oboch typov je fakt, že ak sa neobliekajú priamo pri vode, tak je nutné mať so sebou nejakú obuv na prechod od auta. Osobne používam penové šľapky, ktoré potom nechám v priestore za opierkou. Avšak chôdza v nestabilnom teréne je v nich pomerne nepríjemná.
Veľa boatov sa predáva s plutvami, ktoré sa dajú upevniť na brodiace topánky. Je to výborný pomocník aj tam, kde človek musí na pár metrov z vody a nemusí ich dávať dole. Majú totiž kratšiu odrazovú plochu. Lenže tým, samozrejme, máte aj menšie manévrovacie schopnosti. Čo však napríklad na stojatej vode toľko nevadí. Výhodou je teda aj prítomnosť pevných topánok, v ktorých sa dá k vode veľmi dobre dôjsť.
V budúcej časti by sme sa zamerali na vybavenie pre lov na boate a samotný lov menších a lososovitých rýb...
Rada
Mnohokrát som sa na boate neskutočne spálil. Stokrát lepšie ako opaľovací krém s vysokým faktorom je ľahká termobielizeň svetlej farby, šiltovka a kvalitné okuliare, ktoré chránia oči proti odleskom.
Bezpečtnostné pravidlá
Ten, kto sa prvýkrát vydá na boat, tak by na tento rybolov mal pozerať s určitým rešpektom a pokorou.
1. Pred prvou vychádzkou je vhodné kontaktovať niekoho, kto má s boatom už nejaké skúsenosti a prípadne vyraziť na prvú vychádzku s ním.
2. Veľmi zvážiť výber lokality a nástupného miesta. Nikdy nevoliť ťažkú a veľkú vodu. Prípadne sa spočiatku držať skôr v blízkosti brehu a nepúšťať sa na otvorenú vodu. Určite by som na začiatok nevolil tečúce vody!
3. Vyberte si vhodné a účelné oblečenie.
4. Pre začiatok neberte so sebou príliš vybavenia. V začiatku stráži človek skôr seba, ako ďalšie dva prúty. V boate použite všetky bezpečnostné prvky a nezostávajte nezabezpečení. Veľa rybárov začínalo aj s plávacou vestou (na riziko nechceného vykúpania je dobré myslieť vždy, aj keď je veľmi málo pravdepodobné).
5. Na vode sa snažte vyhnúť prekážkam, ako sú pne, ostré kamene, spadnuté a previsnuté vetvy.
6. Vždy myslite na včasný návrat. Plavba za tmy nemusí byť v neznámom prostredí nič príjemné.
7. Pozor na veterné počasie. Vietor dokáže ubrať na vlastných silách pri plavbe proti prúdu.
8. Väčšinou na vode nie sme sami, ak je tu aj lodná doprava, tak je dobré sa oboznámiť s pravidlami lodnej dopravy, a zvýšiť tak svoju ostražitosť na maximum.
9. Nikdy nevyplávať bez komunikačných prostriedkov. Je veľa možností ako ochrániť mobil pred vodou, takže nie je nutné sa báť ho vziať so sebou.
10. Pozor na ostré háčiky, ktoré nám môžu spôsobiť rýchle prepichnutie plavákov. Avšak ak je to len malá dierka, tak nie je nutné sa obávať, že by sa človek nedostal ku brehu. Osobne veľmi nerád lovím s viacháčikovými nástrahami, ale ono to bez nich veľmi nejde. Pri podoberaní rýb musí byť človek dvojnásobne opatrný.
11. Táto rada by možno mohla byť na prvom mieste. Nikdy sa nesnažte nafúknuť boat do maxima, aby skoro zvonil. Väčšina z nich má lepené švy, ktoré nemusia príliš veľký tlak vydržať. Je to moja vlastná skúsenosť a vždy moja vlastná chyba...
Myslím si, že v priebehu pár vychádzok si každý urobí svoje bezpečnostné pravidlá a bude všetko brať už s určitou rutinou. Avšak určitý pud sebazáchovy by v každom mal zostať a premýšľať o možných problémoch rovnako ako o čo najlepšom chytaní...
Celá fotogaléria k článku
Stiahnuť článok v PDF formáte.