Ak so svojím bellyboatom brázdime skôr malé vody alebo máme miesta blízko brehu, tak nám ako pohon budú bohato stačiť plutvy. Ak však chceme navštíviť rozsiahlejší revír, kde sa ryby zdržujú ďalej od brehu, potom bude elektromotor skvelým pomocníkom.
info
Kategória: Prívlač
Vyšiel v čísle: MÁJ 2021
Počet strán v magazíne: 4
Od strany: 74
Článok si môžeš prečítať zadarmo od 04.11.2021.
Aký motor zaobstarať?
Možností, ako vybaviť bellyboat motorom, je hneď niekoľko, ktoré sa líšia predovšetkým našou ochotou investovať...
Asi najlacnejším variantom, ako osadiť bellyboat motorom, je použitie klasického závesného elektromotora, ktorý sa bežne používa na menšie či nafukovacie člny. Ceny motorov sa pohybujú zhruba od 100 € v závislosti od značky a výkonu. Za ďalších 100 € môžete kúpiť už veľmi slušnú trakčnú batériu a za 60 € zrkadlo, na ktoré sa motor uchytí. S lacnejším variantom sme teda schopní bellyboat osadiť motorom do 300 €.
Na jednej strane ide o pomerne dosť peňazí, ale na druhej strane to značne rozšíri naše možnosti. Elektromotor totiž nielenže zaručuje pohodlné a rýchle presuny po vodnej hladine, ale zároveň je to pre nás aj istá bezpečnostná poistka. V prípade, že sme na veľkej vodnej ploche a rozfúka sa silný vietor, tak nám práve motor môže zaistiť bezpečný návrat k brehu.
Druhou možnosťou je zaobstarať si elektromotor, ktorý je priamo vyrobený pre použitie na bellyboatoch. Nalepuje sa na spodnú stranu podlahy a dodáva sa aj s lítiovou batériou a diaľkovým ovládaním na krk. Ide o veľmi pohodlné riešenie vybavenia bellyboatu motorom, avšak tomu zodpovedá aj cena, ktorá sa pohybuje okolo 1200 €.
Ja osobne som volil závesný elektromotor, a to predovšetkým preto, že ho už doma mám, vrátane baterky a nabíjačky. Jediné, čo som teda musel urobiť, bolo kúpiť a nalepiť zrkadlo.
Takto by sme museli s motorom cúvať a využívali by sme 3 namiesto 5 rýchlostí. Stačí skrutkovač, povoliť jednu skrutku a hlavu otočiť.
Bez zrkadla to nejde
Ak sa rozhodnete pre závesný elektromotor ako ja, tak pre jeho použitie na bellyboate budete potrebovať ešte zrkadlo, čo je plocha, na ktorú sa motor pripevňuje. Niektoré predávané bellyboaty už majú zrkadlo v základe, na tie ostatné je potrebné ho nalepiť.
Aj tu máme viac možností, ako si zrkadlo zaobstarať. Moje prvé plány boli, že si ho vyrobím z antikorovej tyčoviny, vodovzdornej preglejky a z držiaka na laná, ktoré sa používajú na gumové člny. Žiaľ, z môjho prvotného plánu zišlo, pretože som si nenašiel dostatok času na výrobu. Kúpil som si teda už hotové zrkadlo určené priamo pre bellyboat, aké sa dodáva vrátane plôch, ktoré sa lepia na bellyboat, a lepidla.
Hneď na začiatok vám môžem povedať, že na samotnú inštaláciu budete potrebovať veľmi pevné nervy. Nalepiť totiž 4 okrúhle platformy na plochu, ktorá nie je rovná, to nie je len tak. Okrem trpezlivosti a pevných nervov budete na lepenie potrebovať fixku (odporúčam obyčajnú fixku, nie centrofix, lebo ten už z PVC nezmažete), obojstrannú lepiacu pásku, nejaký odmasťovač a šmirgľový papier.
Postup je veľmi jednoduchý a viac ako pri čomkoľvek inom tu platí zásada „dvakrát meraj, raz rež“. Ja osobne by som to zmenil skôr na „štyrikrát meraj, raz nalepuj“. Naozaj sa oplatí byť pri príprave precízny a všetko správne vymerať, naznačiť a až potom lepiť. Len čo totiž platformy raz nalepíte, tak už niet cesty späť.
Ja som postupoval tak, že som si platformy vrátane celého zrkadla pomocou obojstrannej lepiacej pásky prilepil k nafúknutému boatu a fixkou obkreslil miesta, kde budú platformy prilepené. To je nutné urobiť, pretože lepidlo sa musí naniesť na obe plochy a je zbytočné zababrať si boat lepidlom viac, než je potrebné. Po vyznačení miest, kde budem nanášať lepidlo, som plochu dôkladne odmastil a potom ešte zdrsnil šmirgľom. Lepidlo potom lepšie priľne k PVC a pevnejšie drží. Rovnako som odmastil a zdrsnil aj platformy.
Dôležité je, nesnažiť sa nalepiť všetky štyri platformy naraz; oplatí sa ich lepiť na dvakrát. Ja som lepil najskôr dve horné a až následne dve spodné.
Po nanesení lepidla na obe plochy ho necháme zaschnúť a až potom priložíme. Hneď ako priložíme platformy na bellyboat, tak je nutné vytlačiť vzduch od stredu k okrajom a potom vyvíjať dostatočný tlak. Ideálne je držať platformy pritlačené niekoľko minút a len čo povolíme náš tlak, tak musíme bellyboat mierne sfúknuť. Tým sa zmenší pnutie a platformy budú držať tam, kde sme ich prilepili. Po nalepení prvých dvoch som ich nechal 24 hodín zaschnúť a vytvrdnúť, až potom som lepil rovnakým spôsobom zvyšné dve. Nechcel som totiž riskovať, že pri lepení s platformami pohnem a nebudú správne držať.
V nepremokavej taške sú batéria a kontaky chránené pred vodou.
Výkon motora a ovládanie
Ak sme sa pri výbere motora rozhodli pre závesný elektromotor, tak je dôležité aj správne zvoliť jeho výkon. Na trhu sú v súčasnosti v ponuke elektromotory s ťahom od 20 lb až po také, čo presahujú 100 lb. My sme si sami overili, že najvhodnejším variantom sú motory s ťahom okolo 30 lb. Majú dostatočný výkon nielen na to, aby uviezli vás samotných, ale aj na ťahanie vášho kolegu. Ja som si na vlastnej koži overil, že 30 lb motor pohodlne utiahol mňa vrátane dvoch ďalších kolegov, ktorých som mal v závese za sebou. So silnejším motorom budete mať možno o niečo väčšiu rýchlosť, ale ja by som ho neodporúčal. Je dôležité myslieť aj na to, že na bellyboate motor funguje obrátene než na člne; na tom sa motor opiera do zrkadla a celé plavidlo tlačí, pri bellyboate vás naopak ťahá a tým je zrkadlo a predovšetkým jeho úchytky k bellyboatu namáhané oveľa viac. A čím vyšší výkon budete mať, tým viac bude zrkadlo namáhané.
Ďalšou dôležitou vecou je ovládanie motora. Keďže na bellyboate motor pracuje obrátene, je teda nutné podľa sa toho zariadiť. Možnosti sú dve. Ak nám to dovoľuje konštrukcia motora, tak je dobré otočiť hlavu motora (hlavou myslím tú časť, ktorá je úplne hore, s rúčkou na voľbu rýchlosti) o 180°, aby sme nemuseli stále cúvať. Väčšinou ide o to: povoliť jednu skrutku, hlavu otočiť a skrutku vrátiť späť.
V prípade, že sa nám hlavu nepodarí otočiť a my chceme mať na motore viac rýchlostí vpred než vzad, tak sa dá motor jednoducho prefázovať. Laicky povedané, namiesto toho, aby ste dali plusový kontakt kábla na plusový kontakt batérie, tak ho dáte na ten mínusový. Potom sa motor bude točiť v opačnom smere a v prípade, že máte napríklad 5 rýchlostí vpred a 3 vzad, tak získate 5 rýchlostí vzad a 3 vpred. Vzhľadom na to, že budeme neustále „cúvať“, tak nám 5 rýchlostí umožňuje rýchlejší pohyb. Sám som si aj tento variant predtým vyskúšal a nedošlo k žiadnemu poškodeniu. Predsa len elektromotory fungujú tak, že do nich prúd tečie buďto jedným, alebo druhým smerom a v závislosti od toho majú ten alebo onen smer otáčania.
Toto ovládanie je najjednoduchšie, ktoré môžeme vôbec mať. No má to jeden problém, a to ten, že sa musíme pre každé otočenie motora – pridanie či ubranie rýchlosti – otočiť za sedačku. Aj toto má však svoje riešenie: ak máte vo svojom okolí šikovného elektrikára, tak určite zvládne urobiť vám ovládanie motora tak, že budete mať vedľa seba krabičku s kolieskom a motor budete pohodlne ovládať bez toho, aby ste sa museli kamkoľvek otáčať.
Prax ani skúsenosti na vode však žiadne rady nenahradia a verím, že sami prídete na to, čo vám vyhovuje najviac a trebárs objavíte aj úplne nové možnosti.
Takto je zrkadlo pripevnené k bellyboatu.
Baterka – ťažká alebo ľahká?
Podobne ako pri výbere elektromotora, tak je to aj pri výbere batérie. Existuje lacný a drahý variant. Tým lacným sú klasické trakčné batérie, ktoré sa dajú kúpiť už okolo 100 €. Ich výhodou je nižšia cena, ale nevýhodou zasa vysoká hmotnosť.
Druhým variantom sú batérie lítiové, pri ktorých je to presne naopak. Majú nízku hmotnosť, ale budete musieť za ňu zaplatiť. Lítiové batérie zaobstaráte minimálne za štvornásobok ceny klasickej olovenej trakčnej batérie.
Pokiaľ je teda vaším hlavným kritériom hmotnosť, ktorú so sebou na bellyboate máte, tak sú lítiové batérie pre vás jasnou voľbou. V prípade, že sa budete rozhodovať podľa ceny, tak vyberiete klasickú olovenú batériu. Dôležité však je, aby olovená batéria bola trakčná, ktorá je pripravená na vybíjanie a nabíjanie. Klasická autobatéria by vám nevydržala tak dlho.
Čo sa týka kapacity batérie, tak rozhodnutie je na vás. Ja vám môžem iba odovzdať moju skúsenosť, keď som za celý deň v teplotách pod bodom mrazu batériu vybil na 60 % zo 75 Ah batérie.
A to som na nej mal pripojený aj sonar a pri jazde som navyše
spravidla ťahal jedného či dvoch kolegov.
Bellyboaty v plnej poľnej.
Zima, vietor a veľká voda
Do konca sezóny ostávalo už len pár dní a my sme sa spoločne s celou partiou chceli ešte naposledy pozrieť na vodu s bellyboatmi. Ako cieľový revír sme si vybrali jednu českú priehradnú nádrž, kde už sme tento rok párkrát boli a dúfali sme v nejaké zubáče.
O siedmej hodine sme sa všetci stretli na pláži, kde nás privítal pomerne silný vietor a teploty pod bodom mrazu. To nás však nezastrašilo a plní očakávania sme sa pustili do príprav... Nafúkať bellyboaty, osadiť ich všetkým príslušenstvom, zapojiť baterky, namontovať motory, nasúkať sa do broďákov a už sa na to mohlo ísť. Vzhľadom na to, že bol pomerne silný vietor, tak sme sa najskôr venovali lovu na vertikál. Ako nástrahy sme používali veľké smáčiky a gumy okolo 20 cm. Prvá ryba na seba nenechala dlho čakať – Ondra počas prvých pár metrov trafil zubáča okolo 40 cm a chvíľu po ňom sa Michalovi podaril pekný zubáč presahujúci mieru 65 cm. Po rýchlom vyfotení a pustení sme sa vybrali na miesto, kde sme sa chceli zdržať dlhší čas a postupne prehadzovať hrany, o ktorých sme vedeli už z minula. To už prišli na rad motory, lebo nás čakalo zhruba 500 metrov cesty proti vetru a proti vlnám.
Keď sme sa dostali na miesto, začali sme postupne prehadzovať vodu a snažili sa prekabátiť nejakého zubáča. Miesto nás však sklamalo, a tak sme sa začali opäť presúvať. Chvíľu sme len kopali a zároveň sme chytali vertikálne pod sebou. Podľa sonaru sa pár rýb k nástrahe zdvihlo, záber sa však nedostavil. Asi po 20 minútach nás to pomaly prestávalo baviť a chceli sme sa pozrieť zase inam. Zapriahol som Davida a Ondreja a už sa upaľovalo. Dokonca aj mňa prekvapilo, akou rýchlosťou sa dá s 30 lb motorom plávať v trojici.
Priblížili sme sa k ostrovu, kde sme opäť chvíľu prehadzovali hrany a potom sa odobrali na ostrov, aby sme si opätovne zahriali premrznuté nohy. Žiaľbohu, tie v chladnej vode trpia, nech už ste oblečení akokoľvek dobre.
Po pauze sa nám podarilo uloviť ešte pár zubáčikov a zhruba okolo štvrtej hodiny sme sa celí vyfúkaní odobrali k brehu, kde sme opäť za mrazivých teplôt všetko zbalili a pobrali sa každý domov. Celkovo sme si deň na vode užili a hlavne sme ho v extrémnych podmienkach v zdraví prežili.
Ak aj vy premýšľate nad tým, že svoj bellyboat vybavíte motorom, tak dúfam, že som vám aspoň trochu pomohol svojimi radami a skúsenosťami. Uvidíte, že vďaka motoru sa vaše možnosti opäť rozšíria a motor sa pozitívne podpíše aj na vašich úlovkoch.
Návod na upevnenie držiaka
Všetko potrebné pre montáž.
Vyznačené, odmastené a zbrúsené miesto pre nalepenie platforiem.
Vyznačené, odmastené a zbrúsené miesto pre nalepenie platforiem.
Platformy s vrstvou lepidla, ktoré práve schne.
Po nanesení lepidla ho necháme trocha zaschnúť.
Bellyboat pripravený na nalepenie platforiem.
Celá fotogaléria k článku
Stiahnuť článok v PDF formáte.