Zaráža ma, ako niektorí rybári doslova vyhodia svoju montáž cez palubu a so všetkou spokojnosťou dobre vykonanej práce sa vracajú na breh. Majú loď, GPS, možno motor, plávajú niekoľko stoviek metrov po vode... a potom tam svoju montáž ledabolo hodia?! Povedzte mi, čo je na tom logické? Pozrime sa radšej, ako lepšie prezentovať poslednú časť udice.
info
Kategória: Kaprárina
Vyšiel v čísle: JÚL 2012
Počet strán v magazíne: 3
Od strany: 24
Článok si môžeš prečítať zadarmo od 21.04.2015.
Spúšťanie montáže a príprava prútu na indikáciu záberu
Začneme prvou metódou, kedy rybár vyváža montáž a kamarát na brehu mu drží prút. Vezmite svoju montáž na plavidlo a položte ju do vedra alebo na nejaké miesto, odkiaľ ju v neporušenom stave budete môcť použiť. Našli ste konečne lovné miesto a potrebujete spustiť montáž? Ak je vietor, dôležité je zaveslovať si proti nemu, aby ste udicu umiestnili presne tam, kde ju chcete mať. Ak je taký silný, že ste v sekunde úplne niekde inde, pribaľte si na loď kotvu. Nerád v lodi ťahám nejaké závažia naviac, ale sú chvíle, keď sa tomu nevyhneme. Ale poďme k téme, ako najlepšie spustiť montáž. Podľa mojich skúseností je najlepšie prezentovať montáž uchopením za nástrahovú guľôčku. Uchopte ju palcom, ukazovákom a prostredníkom. Nakloňte sa nabok alebo na zadnú časť lode a montáž spustite. Mám vyskúšané, že takto udica dopadne na dno nezamotaná. Čo sa týka presnosti dopadu, musíte brať do úvahy hĺbku a našponovanie kmeňového vlasca. Videl som mnoho prípadov, keď rybári mali kmeňový vlasec príliš našponovaný a pri vlastnom spúšťaní montáž pružnosťou vlasca vystrelila smerom k brehu. Dopadla úplne niekde inde, ako chceli. Je lepšie sa dohovárať vysielačkou alebo nejakým gestom, aby sme zamedzili nepresnosti. Keď som našiel označené miesto, zdvihol som jednu ruku. To znamenalo, že mi kamarát zrovnal (našponoval) vlasec. Obe zdvihnuté ruky značili povolenie vlasca z cievky (montáž som mal prišliapnutú ku dnu lode). V tento okamih som spustil montáž. Veľmi dobre to fungovalo. Je to skôr rada pre vyvážajúcich na štandardné vzdialenosti.
Ak ste na všetko sám a vyvážate pomocou napínacieho kolíka, je potrebné odhadnúť, o koľko metrov sa montáž pri ukladaní môže vrátiť, kým dopadne na dno. Samozrejme, že záleží na hĺbke, do ktorej montáž padá, ale aj na našponovaní vlasca. A tu vidíme ďalšiu možnú výhodu splietaných šnúr.
Ľahšia a presnejšia montáž
Niekoľko ďalších rybárov, dokonca aj mojich kamarátov, spúšťa montáž rúčkovaním. Doslova naskladajú boilies, nadväzcovú šnúrku a olovo na jednu hromadu. Veria, že je to tá najlepšia prezentácia a ja nemám v úmysle im nič rozprávať, aj keď mám opačný názor. Oni tomu dôverujú, a to je dôležitejšie ako čokoľvek iné.
Druhá metóda, teda zaváženie s prútom, je ďaleko ľahšia a presnejšia prezentácia našej montáže. To je ďalší z dôvodov, prečo by ste sa to mali naučiť. Nemusíte váhať, či montáž dopadla na dno tak, ako ste si predstavovali. Žiadne polemiky, bude presne tam, kde ju položíte! To je veľmi dôležité pre osobnú istotu. Pri love na krátke vzdialenosti môžete prút prehodiť, ak sa vám niečo nezdá, ale v extrémnej vzdialenosti sa aj za najmenšie chyby tvrdo platí. Ako teda najlepšie položiť montáž? Rozkývať ju prútom a nechajte ju padať na dno. Tesne predtým, ako dopadne (odhadnete to podľa hĺbky), špičkou prúta potiahnite smerom k brehu z dôvodu lepšej prezentácie montáže.
Máme konečne vyvezené a prút položený do stojanu. Teraz musíme dokonale vyšponovať vlasec. Na to má každý iný systém. Niekto vlasec šponuje zaveseným swingrom alebo samotnou rukou. Videl som šponovať vlasec aj pomocou brzdy navijaka. Povolí sa brzda do určitej fázy odporu a kľučkou sa namotáva. Ak sa začne cievka pretáčať, je napnuté. Na krátke vzdialenosti sa vlasec dá kvalitne došponovať viacerými spôsobmi. Ale pri odvezení montáže do extrémnych vzdialeností sa nesmie na dorovnanie vlasca, poprípade šnúry ponáhľať. Nejaký čas trvá, kým sa vlasec narovná. Odporúčam použiť o 50 – 70 g ľahšie olovo, ako máte vo vode. Zaveste ho medzi očká prúta a do piatich minút môžete pripnúť swinger. Vlasec je našponovaný.
Zdolávanie rýb
Signalizátor indikuje záber z extrémnej vzdialenosti. Ak používate vlasec, zaseknite ho prudko! Ryba sa dala do pohybu a z extrémnych vzdialeností sa len ťažko odhaduje jej veľkosť. Preto radšej skočte na loď a vyrazte za ňou! V súvislosti s tým ma napadá, že musíte mať loď vždy pripravenú s podberákom a najlepšie s motorom. Zavážať môžete pokojne pádlovaním. Šetrite batériu len pre tieto chvíle. Musíte byť pri rybe čo najskôr, aby mala čo najmenej času vyhľadať vodné prekážky. Je dobré, keď za rybou vyrazíte vo dvojici, ale ako hovorím, naučte sa byť samostatný. Prvé výjazdy za rybou môžu byť komické (nehanbite sa, mňa to tiež postretlo), ale tie ďalšie už budete vedieť, ako sa na plavidle správať. Budete vedieť, na aký výkon nastaviť motor a čo je dôležité, ako korigovať smer. Nakoniec zistíte, že zvládnete navíjať aj ovládať motor. Smer motora väčšinou ovládam ľavým lakťom. Keď máte rybu na dosah, nezabudnite vypnúť motor. Čítal som veľa článkov, keď sa rybárovi namotala sieť podberáka do motora a vďaka tomu nemohol kapra podobrať. Preslávený je tým Angličan Andy Chambers, ktorému sa to prihodilo niekoľko sto metrov od brehu na jazere Orient vo Francúzsku a k tomu ešte za silného vetra. Nezostalo mu iné, ako sa s kaprom nechať unášať k brehu. Mal to šťastie, že si ho po niekoľkých hodinách všimli iní kaprári, ktorí mu pomohli podobrať obrovského šupináča (26 kg). Podľa jeho slov, v živote by si to neprial zažiť, aj keď jeho kapor bol ozdobou mnohých svetových kaprárskych časopisov. Na loď si nezbudnite vziať podložku pod kapra. Potom, čo kapra podoberiete, pokúste sa ho vyzdvihnúť do lode. Kapor bude po boji unavený a nebude sa vzpierať. Nie je dobré ho vláčiť za loďou. Nielen, že sa vám zle pôjde naspäť, ale mohli by ste kapra aj zraniť.
Vybavenie pre zavážanie
Či si chcete zaobstarať drevenú, laminátovú, skladaciu loďku alebo nafukovací čln, záleží len na vás. Ak si chcete zakúpiť čokoľvek, musíte si riadne premyslieť, ako chcete plavidlo využívať. Každé z nich má svoje výhody a nevýhody. Postupom času, po vyskúšaní mnohých z nich, som prišiel k názoru, že kvalitný nafukovací čln je pre mňa asi najuniverzálnejšie vybavenie pre moje potreby. Jeho skladnosť mi umožňuje jazdiť bez vozíka, s ktorým je spojených niekoľko nevýhod, medzi ktoré patrí vyššia spotreba pohonných hmôt, vyššie riziko možnej poruchy, nepohodlná jazda a koniec koncov značné nebezpečenstvo jeho odcudzenia. Zvlášť posledný dôvod neberte na ľahkú váhu. Počul som, že nie málo rybárov sa vracalo domov bez vozíka (zvlášť zo zahraničia). Ďalším a vážnym dôvodom, prečo som sa rozhodol pre čln, je jeho tichosť pri pohybe na vode. V drevenej, laminátovej, plechovej alebo inej lodi sa nesmiete takmer pohnúť. Ich ozveny nesúce sa do vody z každého vášho pohybu sa rybám nebudú vôbec páčiť. Tiež materiál člnov sa ubral za posledné roky k výšinám a tým sa tiež niekoľkonásobne zdvihla ich životnosť. Ak budete doma čln skladovať v nafúknutom stave, vydrží vám mnoho rokov. S nafukovacími člnmi musíte naopak niesť riziko možného prerezania materiálu o ostrý predmet. Stručne povedané, musíte si sami uvedomiť svoje priority a podriadiť sa im. To isté platí aj pri elektrických motoroch a batériách. Ešte skôr, ako opustím túto tému, ktorá je skôr postavená na technických požiadavkách rybárov, chcel by som sa zmieniť o navigačnom zariadení, ktoré pri vyvážení môže byť veľmi nápomocné.
Použitie navigačného systému GPS
GPS je globálny satelitný navigačný systém slúžiaci pre určenie okamžitej polohy a času. Vyznačuje sa „vysokou“ presnosťou, možnosťou pracovať kdekoľvek a nezávislosťou na počasí a dennej či nočnej dobe. Prístroj dokáže vyhľadať vašu polohu a navyše ju pomenovať, uložiť v pamäti a kedykoľvek vás potom navigovať späť na toto miesto. Akonáhle sa začnete s prístrojom pohybovať, poskytne vám ďalšie údaje, ako je aktuálna rýchlosť, smer vášho pohybu, aktuálny čas,
Celá fotogaléria k článku
Stiahnuť článok v PDF formáte.