Moderné technické riešenia sa uplatňujú stále častejšie aj vo svete rybárčenia, čo je veľmi dobrý a želateľný jav. Zavážacie lodičky dnes zaiste nepovažujeme za niečo prelomové, veď sú na trhu dostupné už dlhý čas, a predsa nie sú veľmi rozšírené a pohľad na rybára používajúceho takúto loďku je skôr sporadický.
info
Kategória: Kaprárina
Vyšiel v čísle: JÚL 2020
Počet strán v magazíne: 4
Od strany: 22
Článok si môžeš prečítať zadarmo.
Zavážacie loďky sú dnes na trhu dostupné v najrôznejších konštrukciách, technických riešeniach
a s pestrou voliteľnou výbavou. V niektorých prípadoch máme možnosť výberu z modelov s vopred zadefinovanými technickými parametrami a výbavou, inokedy si môžeme dokonca vyskladať loďky podľa vlastných predstáv a osobných preferencií. Jednou zo súčastí výbavy, ktorá sa zaiste javí ako veľmi praktická a užitočná, je sonar integrovaný priamo v zavážacej loďke. Takto vybavená loďka bude bezpochyby praktickým a efektívnym nástrojom pre náš rybolov. Avšak rovnako časté (možno aj z dôvodu ceny) a mnohými preferované sú loďky bez sonarov. Aj zavážacia loďka bez sonaru dokáže rozhodne pomôcť a tento článok bude venovaný práve postupom, praktickým radám a používaniu zavážacej loďky bez sonaru.
Všetko je pripravené
na zavážku.
Základné východiská
Pre potreby tohto článku budem považovať zavážacie loďky bez sonaru za odlišné iba v rámci jedného parametra, a to je práve absencia sonaru. Inak sa samotný charakter loďky nemusí ničím zásadným líšiť od lodičiek, ktoré majú sonar integrovaný. Vzhľadom na osobnú preferenciu a voľbu konkrétnej značky zavážacej loďky sa budú líšiť pohon loďky, použitá batéria, ovládanie, vyklápací mechanizmus, prípadne iné prídavné zariadenia a nadstavce na kŕmenie.
Bez ohľadu na to, aký typ loďky vlastníte, zaiste je prvým a veľkým odporúčaním mať k dispozícii niekoľko batérií. V tomto smere však nezabúdajme, že rovnako sú dôležité aj batérie do diaľkového ovládača, kde je nevyhnutné mať k dispozícii minimálne jeden celý náhradný komplet. Lebo pri vode si asi veľmi nepomôžeme v situácii, keď batéria v loďke bude plne nabitá, ale batérie v diaľkovom ovládači sa nám vybijú.
Zavážacia loďka umožňuje
dopraviť na miesto aj
drobné kúsky kŕmenia.
Dištančné tyčky na meranie
vzdialenosti zavážania.
Koncová montáž
O použitých prútoch, navijakoch, vlascoch a iných súčastiach výbavy sa na tomto mieste nebudem rozpisovať. Čo však osobne považujem za dôležité pri používaní zavážacej loďky je koncová montáž. Osobne preferujem in-line priebežné olová, oproti olovám zaveseným na závesných klipoch. Domnievam sa, že priebežné olovo má pri vypustení z loďky menšiu tendenciu pri padaní zamotať sa alebo sadnúť na dno takým spôsobom, že by naša koncová zostava nebola efektívne prezentovaná.
Priebežné olová rád používam v kombinácii s rýchlo výmennými klipmi na nadväzec. Vo všeobecnosti je to dobrá pomôcka pre rýchlu výmenu nadväzca, keď mám vopred pripravené nadväzce s nástrahou, čo mi umožňuje reagovať rýchlo po zábere a nestrácať čas kontrolou použitého nadväzca alebo ostrosti háčika.
Pokiaľ ide o typ použitého nadväzca, zásadné limity z môjho pohľadu nie sú. Môžeme používať stužené nadväzce s nástrahou na dno, prípadne aj tuhé nadväzce za použitia koncového systému Chod Rig. Osobne rád volím práve nadväzec Chod Rig, ktorým docielim to, že pop-up plávajúca nástraha bude prezentovaná tesne nad dnom a nad mnou zavezeným atraktívnym vnadením.
Jeden z úspechov,
ktorý rozhodne potešil.
Správna vzdialenosť
V prípade používania zavážacích lodiek bez sonaru sa vystavujeme riziku zavážania prútov na miesta, o ktorých nevieme, ako to na dne vyzerá. Áno, ak by sme mali sonar, nuž pomocou neho by sme vedeli vždy presne zaviezť prúty tam, kam chceme, a to napríklad k nejakej nerovnosti na dne alebo v kombinácii s GPS modulom aj do potrebnej vzdialenosti. Ak však sonar v loďke nemáme, neznamená to, že by sme lovili neefektívne. V tomto sú ďalším výborným pomocníkom dištančné tyčky.
Dištančné tyčky používam vždy na revíroch, kde lovím nahadzovaním. Ich použitie je jednoduché. Po nahodení na to správne miesto si vlasec zaklipujem do klipu v navijaku. Takýmto zaklipovaním docielim, že keď zaklipovanú udicu nahodím, tak vlasec sa mi vždy zastaví v rovnakej vzdialenosti. Konkrétnu vzdialenosť si zaznamenám do zápisníka, a to vo forme počtu vzdialeností medzi dvomi dištančnými tyčkami. Takýmto spôsobom aj v noci, keď chcem nahodiť na moje miesto, stačí obmotať vlasec medzi dištančné tyčky toľkokrát, koľko mám uvedené v zápisníku a následne iba nahodiť.
Dištančné tyčky a zaklipovanie vlasca praktikujem aj pri použití zavážacej loďky bez sonaru. Vtedy len jednoducho pred zavážkou vlasec zaklipujem
a s loďkou zavážam montáž v požadovanom smere až dovtedy, kým sa mi vlasec neodvinie do zaklipovanej vzdialenosti. Takto viem presne, že som na svojom mieste a koncovú montáž s kŕmením môžem vypustiť. Docielime tak zavezenie vždy do rovnakej vzdialenosti, aj bez GPS modulu alebo integrovaného sonaru. Samozrejme, po vypustení koncovej montáže nesmieme zabudnúť vybrať vlasec z klipu.
Vzdialenosť nám určuje
zaklipovaný vlasec.
Príprava
Pred zavážaním umiestnim koncovú montáž do rohu úložného priestoru loďky. Olovo sa snažím umiestniť presne do rohu a nadväzec zatiaľ smerujem mimo loďku. Následne loďku naplním krmivom, a to tak, aby som naplnil iba spodný okraj. Na takto umiestnené krmivo položím nadväzec a opätovne ho zasypem ďalším kŕmením. Takto pripravená koncová montáž a krmivo sa pri otvorení vyklápacej časti loďky bez problémov uvoľnia a padnú na požadované miesto.
Nespornou výhodou použitia zavážacej loďky je aj možnosť použitia rôznorodého typu vnadenia. Bez problémov môžeme aplikovať aj malé čiastočky kŕmenia alebo nadrvené boilies, partikel, mini pelety, prípadne aj kašovitú hmotu. Osobne však nedávam priveľké množstvo návnady súčasne. Jedna kôpka kŕmenia na dne nie vždy a nie na každom type revíru je správnou voľbou. Ak situácia vyžaduje použitie väčšieho množstva návnady, tak pokojne loďku pošlem do približných miest ešte raz, a to bez koncovej montáže, iba s dávkou kŕmenia.
Prudká otočka tesne pred vyklopením návnady
a koncovej montáže.
Zavážanie
Pri samotnom zavážaní držím prút v jednej ruke s preklopenou cievkou a prstami jemne pridržiavam vlasec. Nechcem, aby sa mi vlasec odvíjal nekontrolovane alebo viac, ako je potrebné. Druhou rukou riadim loďku a manipulujem s diaľkovým ovládačom. Tu je veľmi praktické mať ovládač zavesený na šnúrke na krku, aby sme dokázali dvomi rukami robiť dve odlišné veci. Pamätajme, že ovládačom musíme riadiť rýchlosť, smer a následne aj vysypanie montáže a návnady. Prekladať ovládač a prút z jednej ruky do druhej by nám teda spôsobilo len problémy a ťažkosti. Postupnosť krokov a jasnosť v postupe nám musia byť jasné ešte predtým, ako so zavážaním začneme.
Tesne pred vypustením koncovej montáže a návnady sa snažím, aby vlasec bol čo najviac napnutý. Umožní to počas padania montáže na dno oddeliť nadväzec od olova, aby mi nadväzec nepadol kolmo na olovo. Občasne, ak chcem docieliť aj väčší rozptyl vnadenia, urobím pri vypúšťaní prudkú otočku, pričom sa aj vďaka prúdu z pohonu loďky vnadenie trochu rozptýli.
Zavážacie loďky predstavujú praktického pomocníka, vďaka ktorému môžeme náš lov zefektívniť a v určitom zmysle aj zjednodušiť. Pokiaľ uvažujete o zavážacej loďke, ale máte predstavu, že takáto loďka musí mať sonar alebo GPS navigáciu, tak nemusíte sa tým nechať limitovať. Aj zavážacie loďky bez sonaru vám budú užitočné pri rybolove, stačí iba postupovať napríklad takým spôsobom, aký bol v tomto článku popísaný.
Veľa úspechov a veľa šťastných kilometrov so zavážacími loďkami!
Priebežná koncová montáž znižujúca riziko zamotania.
Celá fotogaléria k článku
Stiahnuť článok v PDF formáte.